Informatika na ZZZS
ZZZS je sodobna in napredna institucija, ki neprestano razvija in uvaja nove digitalne rešitve. S tem uporabnikom omogoča lažji dostop do storitev, širi elektronsko izmenjevanje podatkov s poslovnimi partnerji ter zagotavlja še bolj učinkovito in kakovostno poslovanje.
Informacijski sistem ZZZS razvija in upravlja visoko usposobljena interna ekipa informatikov, ki s premišljenimi in učinkovitimi koraki zagotavlja:
- zanesljivo informacijsko infrastrukturo,
- aplikacijsko programsko opremo, ki celovito podpira interne poslovne procese ZZZS in omogoča vodenje kakovostnih zbirk podatkov, ki predstavljajo temelj sistema zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja v Republiki Sloveniji,
- številne elektronske storitve za zavarovane osebe, izvajalce zdravstvenih storitev, zavezance za prijavo in plačilo prispevkov ter druge subjekte, kar prinaša obširne pridobitve uporabnikom teh storitev in ZZZS,
- postopke in rešitve za celovito varovanje osebnih podatkov, učinkovito upravljanje informacijskega sistema in zagotavljanje pomoči uporabnikom.
Informacijski sistem je eden ključnih virov za nemoteno redno poslovanje ZZZS. Širjenje uporabe digitalnih tehnologij pa omogoča nadaljnji razvoj zdravstva in zdravstvenega zavarovanja.
Razvojni cilji
Z nadaljnjim razvojem informacijskega sistema bo ZZZS sledil predvsem naslednjim ciljem:
- uporabnikom in partnerjem zagotoviti prijazne in kar se da enostavno dostopne rešitve,
- z uporabo najsodobnejših informacijskih tehnologij omogočiti uresničitev aktivnosti, ki jih je ZZZS opredelil v strateškem razvojnem programu,
- zagotoviti rešitve, ki jih sproti narekujejo potrebe poslovanja ter zakonske in druge spremembe v poslovnem okolju,
- učinkovito uporabiti razpoložljiva finančna sredstva,
- neprestano nadgrajevati kakovost, informacijsko varnost in druga področja upravljanja informacijskega sistema,
- neprestano posodabljati informacijsko infrastrukturo in aplikativne rešitve glede na razvoj informacijskih tehnologij.
Informacijski projekti
ZZZS neprestano nadgrajuje informacijski sistem z novimi rešitvami. V nadaljevanju so navedeni obsežnejši projekti za razvoj novih in nadgradnjo obstoječih rešitev. Pri številnih projektih ZZZS sodeluje z drugimi nacionalnimi institucijami in izvajalci zdravstvenih storitev.
Uporaba elektronske osebne izkaznice in nadaljnji razvoj sistema kartice zdravstvenega zavarovanja
ZZZS je sodeloval z Ministrstvom za notranje zadeve in Ministrstvom za javno upravo pri razvoju nove biometrične elektronske osebne izkaznice, ki omogoča varno uporabo elektronskih storitev.
V sodelovanju z izvajalci zdravstvenih storitev je ZZZS omogočil uporabo elektronske osebne izkaznice v sistemu kartice zdravstvenega zavarovanja.
Zavarovane osebe tako od aprila 2023 naprej lahko kot listino za dokazovanje lastnosti zavarovane osebe uporabljajo elektronsko osebno izkaznico, in sicer na enak način, kot kartico zdravstvenega zavarovanja.
Multimedijski kontaktni center
ZZZS je vzpostavil informacijsko podprt multimedijski kontaktni center, ki zagotavlja kakovostno informiranje zavarovanih oseb in odgovore na njihova vprašanja o uveljavljanju pravic obveznega zdravstvenega zavarovanja.
Kontaktni center je zavarovanim osebam na voljo preko telefona in elektronskih komunikacijskih poti.
Informacijska podpora omogoča urejeno spremljanje potreb zavarovanih oseb in neprestano nadgrajevanje informativnih vsebin ter kakovosti storitve.
Elektronski predlog imenovanemu zdravniku
V sodelovanju z izvajalci zdravstvenih storitev poteka projekt uvedbe elektronskega predloga imenovanemu zdravniku, ki bo nadomestil sedanjo papirno listino. S to listino osebni, napotni in zdraviliški zdravniki predlagajo imenovanim zdravnikom ZZZS odločanje o začasni nezmožnosti zavarovane osebe za delo ali o napotitvi na zdraviliško zdravljenje.
Elektronski predlog bodo zdravniki pripravili v elektronski obliki in ga z uporabo sistema on-line posredovali ZZZS. V elektronski obliki bodo prevzeli tudi odločbe in druge dokumente, ki jih izdajo imenovani zdravniki. V nadaljevanju je načrtovano tudi elektronsko pošiljanje odločb delodajalcem in posodobitev pošiljanja odločb zavarovanim osebam.
Rešitev prinaša številne pridobitve. Izvajalci bodo prihranili pri stroških pošiljanja dokumentov na ZZZS, bodo imeli boljši pregled nad posredovanimi predlogi, manjšo administrativno obremenitev pri izpolnjevanju predlogov, bodo hitreje seznanjeni z odločitvijo imenovanega zdravnika in bodo tako imeli možnost hitrejše izdaje elektronskega bolniškega lista. Zavarovane osebe bodo hitreje seznanjene z odločitvijo o njihovih pravicah in bodo imele vpogled v nekatere podatke poslanih ePredlogov. Delodajalci bodo hitreje pridobili informacije o dolžini začasne zadržanosti delavca in bodo lažje organizirali delovni proces. ZZZS bo prihranil pri času za vnos podatkov in pri izdatkih za nadomestila plače zaradi manj administrativnega staleža, prihranil bo tudi pri stroških pošiljanja dokumentov.
Elektronske vloge
ZZZS v sodelovanju z Ministrstvom za digitalno preobrazbo preko sistema SPOT (preje e-VEM) že od leta 2008 delodajalcem omogoča elektronsko vlaganje prijav, odjav in sprememb socialnih zavarovanj. Od leta 2016 je delodajalcem na sistemu SPOT omogočeno elektronsko vlaganje zahtevkov za refundacijo nadomestil plač. Od leta 2018 delodajalci elektronsko oddajajo vloge za pridobitev in spremembo obdobja veljavnosti potrdil A1. V letu 2022 je bila uvedena rešitev za oddajo vlog za pridobitev potrdila o številu zaposlenih in pridobitev poimenskega seznama zaposlenih. V pripravi je nova rešitev, ki bo uvedena v letu 2025 in ki bo individualnim zavezancem omogočala oddajo elektronske vloge za izplačilo nadomestila plače.
V letu 2022 je ZZZS na svojem spletišču uvedel rešitev, ki zavarovani osebi omogoča oddajo elektronske vloge za povračilo stroškov za zdravila, medicinske pripomočke, zdravstvene storitve, potne stroške ipd. V aprilu 2023 je bila uvedena rešitev za oddajo elektronske vloge za načrtovano zdravljenje v tujini in povračilo stroškov, nastalih v tujini.
V sodelovanju z Ministrstvom za digitalno preobrazbo je v teku projekt vzpostavitve elektronskih vlog za urejanje obveznih zdravstvenih zavarovanj družinskih članov in oseb s stalnim prebivališčem v Republiki Sloveniji, ki same plačujejo prispevek za zdravstveno zavarovanje. Uvedba rešitve, ki bo dostopna na portalu eUprava, je načrtovana v sredini leta 2025.
Elektronska potrdila o zadržanosti od dela
ZZZS je v sodelovanju z izvajalci zdravstvenih storitev v letu 2020 uvedel elektronski bolniški list, ki je prinesel številne prednosti za zavarovane osebe, izvajalce zdravstvenih storitev, delodajalce, NIJZ, FURS in ZZZS. V letu 2023 je v sodelovanju z izvajalci transfuzijske službe uvedel elektronsko potrdilo o darovanju krvi. V letu 2025 ZZZS načrtuje še uvedbo elektronskega potrdila o sobivanju.
Zavodov analitski sistem
ZZZS je vzpostavil obsežno podatkovno skladišče in rešitve za analiziranje izdatkov za zdravstvene storitve in materiale ter denarna nadomestila v breme obveznega zdravstvenega zavarovanja. Rešitve omogočajo podrobno spremljanje uresničevanja dogovorov in uredb o programih zdravstvenih storitev, pogodb z izvajalci zdravstvenih storitev in finančnega načrta, ugotavljanje morebitnih napak pri obračunu zdravstvenih storitev in koriščenju drugih pravic obveznega zdravstvenega zavarovanja, še učinkovitejše izvajanje nadzorne dejavnosti, odkrivanje in spodbujanje dobrih praks v smislu kakovosti in učinkovitosti zdravstvenih storitev ter načrtovanje nadaljnjih razvojnih korakov obveznega zdravstvenega zavarovanja.
Poleg številnih že vzpostavljenih sklopov podatkovnega skladišča in analitičnih poročil, sta bila v letu 2022 dodana sklopa, ki omogočata analiziranje podatkov o zadržanostih od dela in spremljanje kazalnikov kakovosti v družinski medicini, v 2023 pa sklop za spremljanje kazalnikov kakovosti v specialistični bolnišnični dejavnosti.
Portali
ZZZS je leta 2012 vzpostavil Portal za zavarovane osebe, na katerem z uporabo kvalificiranega digitalnega potrdila ali s prijavo preko sistema SI-PASS zavarovana oseba lahko varno vpogleda v lastne podatke o urejenosti obveznega zdravstvenega zavarovanja, izbranih osebnih zdravnikih, izdanih zdravilih in medicinskih pripomočkih, storitvah, ki so bile obračunane v breme zdravstvenega zavarovanja, izdanih listinah za uveljavljanje zdravstvenega zavarovanja v tujini in izdanih potrdilih o upravičeni zadržanosti od dela. V letih 2022 in 2023 so bile dodane rešitve za vpogled v nezgode in poškodbe pri delu, urejenost obveznega zavarovanja za dolgotrajno oskrbo in na podlagi predhodno oddanega zahtevka vpogled v priloge k prijavam, odjavam in spremembam obveznega zdravstvenega zavarovanja. V letu 2023 je bila dodana tudi možnost vpogleda v podatke otroka do 15. leta starosti in vpogled v izdana potrdila o darovanju krvi.
V sodelovanju z NIJZ je v teku projekt, ki bo zavarovanim osebam omogočil varen dostop do podatkov preko portala in mobilne aplikacije zVEM. Zavarovane osebe bodo lahko dostopale do dodatnih podatkov o izplačanih nadomestilih plač, izdanih potrdilih A1 in elektronskih predlogih imenovanemu zdravniku ZZZS. V obliki potisnega sporočila na mobilno napravo ali v obliki elektronske pošte bodo zavarovane osebe prejemale obvestila o pomembnih dogodkih kot so prijava in odjava iz zavarovanja ter skorajšnji potek veljavnosti evropske kartice zdravstvenega zavarovanja.
Izvajalcem zdravstvenih storitev in dobaviteljem medicinskih pripomočkov je namenjen Portal za izvajalce, na katerem so pooblaščenim osebam izvajalcev zdravstvenih storitev na voljo rešitve za izmenjevanje različnih vrst podatkov in dokumentov. V letu 2023 je bila na portalu uvedena rešitev za pregled in urejanje podatkov o ordinacijskih časih izvajalcev zdravstvenih storitev. V letu 2024 je bila uvedena rešitev, s katero dobavitelji medicinskih pripomočkov urejajo podatke o izdajnih mestih. V 2025 bo uvedena rešitev za urejanje kontaktnih podatkov dobaviteljev medicinskih pripomočkov.
Elektronska hramba dokumentov v digitalni obliki
ZZZS je v letu 2022 vzpostavil elektronsko hrambo, s katero zagotavlja varno in zanesljivo dolgoročno hrambo izvorno elektronskih in digitaliziranih gradiv.
V prvi fazi je uporabo elektronske hrambe vzpostavil na področju urejanja obveznih zdravstvenih zavarovanj, kjer letno nastaja več milijonov tovrstnih gradiv. V nadaljevanju je bila uporaba elektronske hrambe razširjena na dokumente, ki nastajajo pri obravnavi zahtevkov za refundacije plač, pri posredovanju osebnih podatkov, elektronske bolniške liste in druge vrste dokumentov.
Nagrada za najboljši informacijski projekt
ZZZS je aprila 2010 prejel prestižno nagrado Slovenskega društva Informatika za najboljši informacijski projekt v Sloveniji v letu 2010 za uspešno izvedbo prenove sistema kartice zdravstvenega zavarovanja in vzpostavitev neposrednega on-line izmenjevanja podatkov med izvajalci zdravstvenih storitev in nosilci zdravstvenega zavarovanja.
Priznanje eNagrada 2020 za najboljšo elektronsko storitev podeljena ZZZS za nacionalno uvedbo elektronskega bolniškega lista
V okviru 27. konference Dnevi slovenske informatike je Zavod za zdravstveno zavarovanje Slovenije prejel priznanje eNagrada 2020 za najboljšo elektronsko storitev, in sicer za nacionalno uvedbo elektronskega bolniškega lista. Strokovna komisija Slovenskega društva INFORMATIKA je podelitev priznanja utemeljila s številom neposrednih uporabnikov, poenostavitvijo poslovanja, implementacijo poslovanja in ocenjenim prihrankom, pri čemer je pri projektu ZZZS še posebej prevladal kriterij družbene koristi. Več