Odziv na prispevek na portalu Necenzurirano (končni letni obračun za UKC LJ za leto 2024 in financiranje)
Na spletnem portalu Necenzurirano je objavljen novinarski prispevek brez ustreznih pojasnil Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (ZZZS) glede končnega letnega obračuna za bolnišnice za leto 2024 in financiranje bolnišnic. Zaradi enostransko predstavljenih stališč nekaterih bolnišnic podajamo naslednja pojasnila.
UKC Ljubljana (UKC LJ) je na ZZZS pred kratkim posredoval dopis, v katerem je izrazil nestrinjanje s končnim letnim obračunom za leto 2024. Hkrati pa je UKC LJ izstavil obračunsko fakturo. S tem na ZZZS štejemo, da smo z UKC LJ za nesporni del opravljenih storitev glede plačila usklajeni in bodo le-ta tudi izvedena.
Iz novinarskega prispevka ni jasno razvidna vrsta dejavnosti oz. kaj je mišljeno z očitkom, da je ZZZS naknadno spremenil "izračun plačevanja storitev". Če so mišljeni očitki UKC LJ na obračun anemij v okviru SPP oziroma, da je ZZZS spremenil utečena pravila kodiranja za nazaj (gre za enake očitke kot prof. dr. Sama Zvera, ki smo jih že javno zavrnili na naši spletni strani), pojasnjujemo, da ta trditev ne drži. Dokumenti, na katerih temeljijo pravila kodiranja so:
- Mednarodne klasifikacije bolezni in sorodnih zdravstvenih problemov za statistične namene, avstralska modifikacija, verzija 11 (MKB-10-AM, verzija 11) – uvedena s 1.1.2023,
- Klasifikacije terapevtskih in diagnostičnih postopkov in posegov, verzija 11 (KTDP, verzija 11) – uvedena s 1.1.2023;
- Standardi kodiranja – avstralska različica 11 in slovenske dopolnitve (Standardi kodiranja). Standardi kodiranja so izdani s soglasjem treh inštitucij: Ministrstva za zdravje, Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) in ZZZS, na svojih spletnih straneh pa jih objavljata tako NIJZ kot ZZZS. NIJZ je nove Standarde kodiranja s klasifikacijama objavil 15.11.2023, ZZZS pa je nove Standarde kodiranja objavil na svojih spletnih straneh 29.12.2022.
Nove klasifikacije in Standardi kodiranja so bile izvajalcem zdravstvenih storitev s strani ZZZS najavljene in dana navodila o uporabi v dveh okrožnicah, ki sta bili izdani 17.11.2022 in 6.12.2022.
ZZZS je UKC LJ končni letni obračun plačal, saj gre za nesporni del plačila. Ob tem poudarjamo, da je ZZZS končni letni obračun v celoti izvedel v skladu z vladno Uredbo o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2024 (v nadaljevanju Uredba), ki jo je sprejela Vlada Republike Slovenije. Iz ugovora UKC izhaja, da se UKC Ljubljana v bistvu ne strinja z določbami vladne Uredbe. V zvezi s tem želimo poudariti, da so bili z vladno Uredbo posebej določeni izbrani prioritetni (prospektivni) programi, ki jih ZZZS plačuje po dejanski realizaciji, brez količinskih omejitev. Gre za programe s predolgimi čakalnimi dobami ali so življenjskega pomena. V priloženi tabeli smo z zeleno barvo označili prospektivne programe, ki jih ZZZS plača po dejanski realizaciji. Z rdečo barvo pa so označeni programi, ki jih UKC Ljubljana ni realiziral, kaj šele presegel. Iz tabele so razvidni tudi nekateri programi specialistično ambulantne dejavnosti, za katere velja plačilo po dejanski realizaciji, pa jih UKC LJ ni dosegel, kaj šele presegel, kljub predolgim čakalnim dobam zanje.
Ali UKC LJ s svojim dopisom postavlja pod vprašaj nacionalne prioritete določene z vladno Uredbo kot napačno postavljene ? Iz dopisa UKC LJ ni razvidno katere prioritetne programe na nacionalni ravni sploh predlaga, da bo zagotovljena dostojna dostopnost pacientov do zdravstvenih storitev, to je v okviru dopustnih čakalnih dob. Iz dopisa UKC LJ je razvidno, da se UKC LJ ne želi ukvarjati z dostopnostjo pacientov, ampak se osredotoča na lastno finančno poslovanje. UKC LJ žal ne predlaga nobenega sistemskega predloga, ki bi zagotovil večjo dostopnost do zdravstvenih storitev. Zgodovina nas uči, da je odgovor UKC LJ vedno enak, "plačajte nam vse opravljene storitve in ne bomo imeli primanjkljaja", če pa bi še vedno izkazoval izgubo, je pač problem prenizka cena. V kolikor bi sprejeli tako miselnost, bi stroški v zdravstvu eksplodirali, dostopnost do zdravstvenih storitev pa bi se dodatno izrazito poslabšala, saj bi bolnišnice izgubile finančni motiv po dodatnih prihodkih iz naslova višje realizacije zdravstvenih programov. Ob tem želimo spomniti tudi na t.i. Loredanov zakon ("eksperiment") iz leta 2022 in 2023, ko je ZZZS plačal vse opravljene storitve vsem izvajalcem. Kljub več kot sto milijonskemu vložku v sistem, se čakalne dobe niso skrajšale, število čakajočih nad dopustno čakalno dobo, pa se je celo povečalo in UKC LJ je tudi v letu 2023 izkazal negativni finančni rezultat.
Če bi UKC LJ v letu 2024 dosegel in presegel število opravljenih storitev, ki so plačne po realizaciji ali je zanje zagotovljeno delno preseganje programa (npr. 20 % preseganje v skladu z Uredbo), bi lahko realiziral tudi 33 milijonov evrov in več prihodka.
ZZZS je končni letni obračun za leto 2024 izvedel skladno z določili vladne Uredbe, ki velja enotno za vse izvajalce, torej tudi za UKC LJ. V prispevku je napačno navedeno, da pediatrija - genetsko presejanje otrok in mladostnikov ni bilo plačano v celoti. Nasprotno ta dejavnost je, skladno z uredbo, plačana po dejanski realizaciji. V tem delu je torej napačna tudi tabela UKC LJ. Ostale dejavnosti, ki so navedene v prispevku oz. v tabeli UKC LJ, da jih ZZZS ni plačal kljub izvedenim storitvam, pa pojasnjujemo, da so skladno z vladno Uredbo plačane bodisi do planiranega obsega bodisi zanje veljajo posebni pogoji za izvedbo obračuna. Pogoji so določeni tako, da bi stimulirali izvajalce k izvajanju prvih pregledov in skrajševanju čakalnih dob. Izvajalci so bili z načinom oz. pogoji plačila posamezne dejavnosti seznanjeni ob sprejemu vladne Uredbe. Za posamezne dejavnosti, navedene v prispevku, zato navajamo pravila plačevanja in posledično vzrok neplačila realiziranih storitev v celoti:
- dermatologija: UKC LJ je realiziral samo 90% plana celotnih pregledov, zato je prejel plačilo do planirane vrednosti, zmanjšane za % nedoseganja načrtovanega števila celotnih pregledov (ki se v tem primeru obravnavajo kot prvi pregledi),
- zdravljenje s hiperbarično komoro: plačilo do planiranega obsega,
- infektologija K-HCV pregled po uspešnem zdravljenju: plačilo do planiranega obsega,
- klinična genetika: plačilo do planiranih sredstev,
- nefrologija - sredstva za laboratorij: plačilo do planiranih sredstev,
- okulistika: UKC LJ je plan prvih pregledov realiziral v obsegu 81%, zato je lahko prejel plačilo do največ 120% planiranih točk, obenem je zaradi nerealizacije plana prvih pregledov za več kot 10%, prejel odbitek v višini 10% obračunane vrednosti;
- ORL: UKC LJ je realiziral samo 86% plana celotnih pregledov (ki so obravnavani kot prvi), zato je prejel plačilo do planirane vrednosti, zmanjšane za % nedoseganja načrtovanega števila celotnih pregledov;
- pnevmologija: UKC LJ je realiziral samo 73% plana celotnih pregledov, zato je prejel plačilo do planirane vrednosti, zmanjšane za % nedoseganja načrtovanega števila celotnih pregledov;
- diabetologija: UKC LJ je realiziral 163% plana prvih pregledov in obenem tudi presegal plan točk za več kot 40%, zato je zadostil pogojema za plačilo v višini 140% planiranih ročk,
- delovna terapija - plačilo do planiranega obsega,
- klinična psihologija - plačilo do planiranega obsega.
Glede očitka UKC LJ o neupoštevanju medicinske inflacije odgovarjamo, da šteje med medicinsko inflacijo, ki jo prizna in plača ZZZS tudi plačilo zdravstvenih storitev po dejanski realizaciji, plačilo širitev programov pa tudi dodatno plačilo dragih bolnišničnih zdravil ter ločeno zaračunljivih materialov, ki so prav tako plačani količinsko neomejeno. Tako je bilo npr. za širitve in boljše vrednotenje programov v letu 2024 namenjenih skupno dodatnih 139 milijonov evrov, samo UKC Ljubljana pa je npr. za ločeno zaračunljive materiale prejel za 13 milijonov evrov več sredstev kot leta 2023.
Pozitivno poslovanje ZZZS v letu 2024 je izključno posledica dejstva, da so bili odhodki za zdravila in odhodki za zdravstvene storitve nižji od načrtovanih, ker so izvajalci izvedli manj storitev od načrtovanih (neustrezna organizacija dela zaradi stavke in nižja realizacija opravljenih storitev) in ker izvajalci niso vzpostavili vseh dodeljenih in načrtovanih dodatnih programov (nezagotovitev kadra in neustrezna organizacija dela). ZZZS že peto leto zapored ne uspe z izvornimi viri (prispevki zavarovancev in delodajalcev) zagotoviti uravnoteženega finančnega poslovanja, in sicer predvsem zaradi poviševanja odhodkov zaradi dvigov plač v zdravstvu. Lanski presežek ZZZS pomeni le, da bo transfer iz državnega proračuna, ki zagotavlja, da ZZZS posluje uravnoteženo, v letu 2025 manjši od načrtovanega (za leto 2025 je načrtovan že v višini do 420 milijonov evrov oz. 7 % načrtovanih prihodkov ZZZS). Če ZZZS v letu 2024 ne bi prejel transfera iz državnega proračuna, bi ZZZS posloval s primanjkljajem v višini 265 milijonov evrov. Zaradi plačne reforme v javnem sektorju pa se bodo cene vseh zdravstvenih storitev v letu 2025 zvišale, predvidoma za več, kot je bilo prvotno ocenjeno (izračuni so še v teku), kar bo moral ZZZS tudi pokriti. Ugotavljamo, da je bila prvotna ocena teh povečanih izdatkov za ZZZS za leto 2025 prenizka (povečanje odhodkov za zdravstvene storitve v višini 131,7 milijona evrov).
Odziv na neresnične navedbe prof. dr. Alojzija Ihana v časniku Delo objavljamo posebej na spletni strani.