Razbijamo mite: ZZZS ne zadržuje denarja, temveč ga vrača v sistem
Izjave, kot je "ZZZS posluje s presežkom, bolnišnice pa čakajo na plačilo opravljenih storitev", so pogosto navedene v javnosti, a so zavajajoče. Zlasti ob obravnavi novele Zakona o zdravstveni dejavnosti v Državnem zboru RS in Državnem svetu RS je bilo javno izrečenih več netočnosti glede poslovanja ZZZS.
1. ZZZS morebitni medletni presežek namenja izključno za financiranje zdravstvenih storitev in drugih pravic iz obveznega zdravstvenega zavarovanja v naslednjem letu.
ZZZS kot neprofitni javni zavod, ustanovljen na podlagi zakona s strani države, morebitni presežek prihodkov nad odhodki ob koncu leta, v celoti namenja izključno financiranju pravic zavarovanih oseb iz obveznega zdravstvenega zavarovanja v naslednjem letu. Pozitivno poslovanje ZZZS v letu 2024 je izključno posledica dejstva, da so bili odhodki za zdravila in odhodki za zdravstvene storitve nižji od načrtovanih, ker so izvajalci zdravstvenih storitev izvedli manj storitev od načrtovanih (zaradi neustrezne organizacije dela zaradi zdravniške stavke in nižje realizacije opravljenih storitev od načrtovanih) in ker izvajalci zdravstvenih storitev niso vzpostavili vseh dodeljenih in načrtovanih dodatnih programov (zaradi nezagotavljanja kadra in neustrezne organizacije dela). ZZZS že peto leto zapored ne uspe z izvornimi viri (prispevki zavarovancev in delodajalcev) zagotoviti uravnoteženega finančnega poslovanja, in sicer predvsem zaradi poviševanja odhodkov zaradi dvigov plač v zdravstvu. Lanski presežek ZZZS v višini 79,2 milijona evrov pomeni le, da bo transfer iz državnega proračuna, ki zagotavlja, da ZZZS posluje uravnoteženo, v letu 2025 manjši od načrtovanega (za leto 2025 je načrtovan že v višini do 420 milijonov evrov oz. 7 % načrtovanih prihodkov ZZZS). Če ZZZS v letu 2024 ne bi prejel transfera iz državnega proračuna, bi ZZZS posloval s primanjkljajem v višini kar 265 milijonov evrov. Zaradi plačne reforme v javnem sektorju pa so se cene vseh zdravstvenih storitev v letu 2025 zvišale, za kar bo moral ZZZS do leta 2028 zagotoviti na letni ravni dodatnih 437,5 milijona evrov (v obliki povečanja odhodkov za zdravstvene storitve).
2. ZZZS spodbuja izvajanje prednostnih zdravstvenih storitev tudi tako, da jih plačuje količinsko neomejeno, glede na potrebe pacientov.
V 184. členu Uredbe o programih storitev obveznega zdravstvenega zavarovanja, zmogljivostih, potrebnih za njegovo izvajanje, in obsegu sredstev za leto 2025 (Uradni list RS št. 13/2025 z dne 28. 2. 2025) so posebej določeni izbrani prioritetni zdravstveni programi, ki jih ZZZS plačuje po dejanski realizaciji, brez količinskih omejitev. Gre za programe s predolgimi čakalnimi dobami ali za programe, ki so življenjskega pomena.
Vse javne bolnišnice so v letu 2024 v akutni bolnišnični obravnavi izvedle 5.008 manj operacij in posegov (1,5 % manj) kot v letu 2023, v primerjavi s predcovidnim letom 2019 pa celo 10.747 manj operacij in posegov (3,2 % manj), kljub temu, da se je število zaposlenih v bolnišnicah do danes povečalo za več kot 1.500 v primerjavi z letom 2019. Bolnišnice bi v letu 2024 finančno poslovale pozitivno, če bi v dobro pacientov in skrajšanja čakalnih dob izpolnile pogodbeno dogovorjen program z ZZZS ter ga presegle tam, kjer plačamo program količinsko neomejeno (po dejanski realizaciji).
Nižja realizacija programa v nekaterih javnih bolnišnicah je v pretežni meri posledica neustrezne organizacije dela zaradi zdravniške stavke, neustreznega upravljanja bolnišnic ter odsotnosti sistemskih ukrepov za učinkovito delovanje javnega zdravstvenega sistema.
V grafiki (3. točka) prikazujemo opravljen obseg akutne bolnišnične obravnave (bolnišnične operacije in posegi) v letu 2024, kjer prikazujemo strukturni delež in število primerov ločeno za:
- program, ki je bil plačan po dejanski realizaciji (količinsko neomejeno),
- program, ki je bil plačan v določenem deležu preseganja (npr. 20% nad planom) in
- program, ki je bil plačan do plana.